Antonín Přidal
Zpovědi a odposlechy

o představení  | kritické ohlasy

Zpovědi a odposlechy Orfea v podsvětí

Už jenom lidi nad padesát si pamatují, jak vypadaly protiatomové kryty v každém paneláku. Masivní ocelové dveře a za nimi místnosti, které by sice v případě války nikoho nezachránily, ale byly. Do takového bunkru na pražském Smíchově pod Strahovem se před hluky světa ukryl Radim Vašinka a jeho Krytové divadlo Orfeus.

V podsvětí spoluzakladatele brněnského Divadla X (se Zdeňkem Turbou-Čecháčkem), čerstvého osmdesátníka (*1935), od roku 1958 moravského blížence pražského Semaforu S & Š, kde byl Vašinka pár let i v angažmá, se ale dějí věci.

Ferlinghetti, Skácel, Přidal

V poslední době po premiérách Ferlinghettiho reflexí nazvaných Je svět opravdu báječné místo k narození?, titul pokračuje dalšími šestatřiceti slovy tvořícími deset metafor, a po večírcích Za zavřenýma očima aneb Na prázdné dlani kamínek z veršů a úsměvných próz Jana Skácela vytáhl do šera Krytového divadla věčný bouřlivák a optimistický skeptik Zpovědi a odposlechy Antonína Přidala.

Obřadný, a jen na první pohled staromilský, je už vstup do Orfea v podsvětí. Každého hosta uvede na pověstnou zelňačku, utopence, bábovku a jiné dobroty ceremoniář a ohlásí ho jménem. Zvoní se velkými zvonci a týž olivrejovaný duch Thálie s červeným cilindrem odvede návštěvníky po občerstvení do divadelního sálu.

Vašinka přisupí o francouzské holi podoben středoevropské verzi piráta Silvera z Ostrova pokladů, usedne ke stolu se dvěma činely na lesních čaganech a hlasem uvyklým přibližovat poezii už šedesát let, se pustí tentokrát do kouzlení s epikou, místy lyrickou, Antonína Přidala. Do jeho sentencí, postesků, ale vždy úsměvných, ironických a sebeironických.

Zpovědi a odposlechy jsou navýsost moudrými postřehy a bilancemi Vašinkova vrstevníka, kterého proslavila Eva Tálská Příběhy dlouhého nosu – inscenováním jeho kongeniálních přebásnění nonsensů Edwarda Leara z Knihy třesků a plesků. Přidalův překlad próz Lea Rostena Pan Kaplan má třídu rád je převodem znamenitějším než z pera mistra Pavla Eisnera, do té doby označovaný za nepřekonatelný.

Nečtete? Poslouchejte.

Vašinka neplýtvá gesty a grimasami. Ani u Ferlinhettiho, natož pak u Skácela nebo Přidala. Odjakživa učí své diváky vnímat význam myšlenek a slov, z nichž je každá moudrost poskládána. Vybral si jako obvykle skvost. Zpovědi a odposlechy nejsou knížkou ledajakou. Ve věhlasné anketě Lidových novin skončila na třetím místě. Jedná se o knížku poezie, prosím, takže je to skoro neuvěřitelné. Pokud už jste se odnaučili básně číst, zajděte si je poslechnout do Orfea.

Krytové divadlo Orfeus Praha – Antonín Přidal: Zpovědi a odposlechy. Koncepce, režie a audiovizuální živé poselství Radim Vašinka. Premiéra 17. února 2016.
Hodnocení 80%

- Jiří P. Kříž